Overthought by Profesionalni razvoj Škola za 21. vek

Kako se tačno pušta limes i zašto bi neko to radio?

Hajde na trenutak da se udaljimo od razmišljanja da smo mi striktno ono za šta smo se školovali, da je školovanje unapred osmišljena i propisana forma sticanja znanja i da se uči najbolje u klasičnoj varijanti klupa-sveska-tabla. Umesto toga, hajde da puštamo limese i prilazimo ljudima matematičkim foricama!

Ako si student ili imaš nekog studenta u svom životu, sigurno si ga/je čuo da priča o puštanju nekog limesa, nekim telima, poljima i prstenovima i zapitao/zapitala se koje to mađije bacaju brucoši Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu, koje su se ubrzo proširile na celu studentsku populaciju. Mogli bismo reći da se radi o epidemiji, ali je možda prerano za takve forice🤪

 

O čemu se zapravo radi?

Ni sama dugo nisam znala o čemu ljudi pričaju, a onda mi je cimerka pustila ovaj klip gore i sve mi se razjasnilo. Stefan Spalević, master matematike, spoljni saradnik u Matematičkoj gimnaziji i saradnik u nastavi na Elektrotehničnom fakultetu u Beogradu je pokrenuo trend i zarazio nas sve da na zabavniji način pristupimo predmetu koji je većini studenata (uključujući i meni dok ga nisam položila) dugo vremena bio bauk. Koristeći znanja i veštine koje na prvu loptu ne bismo povezali sa matematikom i predavanjem, našao je način da izdominira našom pažnjom u pravim trenucima i olakša polaganje ispita koji je generacijama ulivao strah u kosti studenata prve godine ETF-a, ali i šire…

Šta ga je motivisalo na ovakav nesvakidašnji iskorak izvan standardne nastavničke prakse i kako se to odrazilo na njegov dalji lični i profesionalni razvoj, sela sam da ga pitam i da vam prenesem, pa da overthinkujemo zajedno da li je vreme da i mi krenemo sa puštanjem limesa🙃

“Mnogi se zbune kako mi tako dobro ide jer sam tek na početku, ali zapravo imam solidno iskustvo u predavanju još od studija kad sam krenuo da spremam učenike za takmičenje, pošto sam i sam bio takmičar. To mi je bilo prvo iskustvo u radu sa mladima, kada sam shvatio da mi je to zanimljivo i da je ključ izgradnja lepog odnosa. Još tad sam se trudio da ih razumem, njihov uzrast i razmišljanje. Fora je da ja upalim tu vatru, a oni onda jedni drugima pomažu i rade zajedno na rešavanju problema”, kaže Stefan.

Iako nije završio profesorski smer na fakultetu, kaže da je godinama skupljao cake sa različitih uspešnih predavanja koja je slušao i “krao” fazone on starijih kolega koje sada već redovno primenjuje kod svojih učenika. Čitajući knjige o pamćenju i učenju, krenuo je da testira (ne tako) suptilne načine pomoću kojih može dodatno akcentovati važne delove lekcije u slučaju da pažnja odluči da odluta baš u tom trenutku, a snimci njegovih vežbi su ubrzo postali hit među studentima svih smerova i fakulteta što mu je dalo dodatni vetar u leđa da nastavi!

“Mi neka lepa iskustva češće pamtimo, kao što i više upijamo kada smo lepo raspoloženi. To sam hteo da iskoristim na pravi način sa učenicima, jer je i meni bio problem što mi je dosta časova u školi bilo dosadno, pogotovu predmeti koje nisam voleo kao što su fizika i hemija, pa nikad nisam mogao ni da ih učim sa lakoćom. Te stvari sam testirao i kroz pripreme – bacanje markera, gašenje svetla i slično. Posle sam išao na sve više i više nivoe, da vidim dokle mogu da idem, kako i koliko mogu da im akcentujem bitne stvari na posredan, ali možda ne toliko suptilan način😅 Ljudi se iscimaju, pažnja im se ponovo aktivira, pa mogu bolje da razumeju to šta radimo i kasnije lekciju lakše pređu kod kuće.”

Snimanje i editovanje klipova, komponovanje pesama i matematičke forice definitivno nije masterovao u školi, niti su deo nastavnog plana i programa, ali kako i sam kaže, obrazovanje je celoživotni proces. Treba negovati pre svega svoj istraživački duh, ali i motivaciju da maksimalno koristimo sve što nam se pruža kombinujući različita znanja, interesovanja i veštine u nešto novo, svima korisno i nama jedinstveno.

“Kada je Matematička gimnazija krenula sa radom onlajn, primetio sam da je jedan kolega imao beli zid iza sebe, pa sam se setio da testiram da li može možda i belo ćebe. U isprobavanju različitih opcija na Zumu sam video da ono nestaje kad se menja pozadina, što me je onda asociralo na onaj nestajući plašt Hari Potera, tako da sam tu već krenuo da razvijam priču u glavi😂 Za Puštam limes sam iskoristio znanje iz muzičke škole. Činjenica je da lakše pamtimo pesme jer možemo više puta da ih odslušamo, pa sam iskoristio melodiju i ritam da povežem sve delove rešavanja funkcije. To sam ponovio i za sledeću pesmu, Telo Prsten Polje🤷

Suština je da mi u životu biramo šta ćemo da radimo i čime ćemo da se bavimo, ali verujem da možemo sve delove sebe da kombinujemo. Odabir jednog posla ne isključuje druga interesovanja. Uvek možeš nečim da se baviš rekreativno, ili iskoristiš delove toga da unaprediš i kompletiraš svoj rad. Moja neka želja je da pomognem studentima da lakše uče, bolje razumeju gradivo i da im koliko mogu omogućim pristup najboljim resursima i budem podrška u istraživanju i razvoju. Kanal je samo deo toga, dok su tu i moj lični razvoj i napredak u nauci, kao i povezivanje sa drugim kolegama da zajedno unapredimo obrazovanje“, kaže Stefan, trenutno na doktoskim studijama iz oblasti veštačke inteligencije i mašinskog učenja na Prirodno-matematičkom fakultetu.

Jedna rečenica koja mi je ostala i sećanju još od samog intervjua i bez koje mislim da ne bih mogla da završim ovaj tekst, a da osećam da je on potpun i u pravom OverThinkerskom stilu je osećaj je najbitniji! Iskrena ljubav i sreća koje su bukvalno isijavale iz Stefana dok je odgovarao na pitanja o svom radu (i to ne samo o predavanju, već i o smišljanju ideja za naredne klipove, snimanju i praćenju napretka studenata nakon nove objave), kao i energija dok smo pričali o obrazovanju i šta bismo mogli da uradimo da ga unapredimo meni znači da smo profesionalno na pravom putu i radimo tačno ono što treba.

Mislim da se veliki broj mladih stresira oko upisa fakulteta misleći da će ih ta jedna odluka ograničiti i ukalupiti za ceo život u nešto što im se možda ne sviđa 100%. Ono šta bih ja poručila jeste da to što neko upiše matematiku, ekonomiju ili prava na primer, ne znači da će se baviti striktno samo stereotipičnim poslovima jednog matematičara, ekonomiste ili pravnika. To treba da nam bude osnova koju mi onda nadograđujemo i dopunjujemo ostalim svojim kvalitetima i iskustvima u jednu našu Rubikovu kocku koju slažemo i prevrćemo u zavisnosti od tipa i potreba problema koji imamo ispred sebe. Zanimaju te i medicina i programiraje? Zašto ne bi radio na digitalizaciji nekih aspekata zdravstva? Samo pročitaj ponovo o Stefanu i njegovom Jutjub kanalu, puštanju limesa i matematičkim foricama ako misliš da je nemoguće, ili mi se javi pa da popričamo još malo na ovu temu i pokušamo da pronađemo nešto što tebe loži i što je baš po tvojoj meri (tvoj challenge).

Do tada, nadam se da sam deljenjem ove priče nekog podstakla da promozga malo više o tome čime bi želeo/želela da se bavi i koji svoj skill želi da inkorporira u to. Možda ne bude puštanje limesa, ali možda je nešto bolje💪

Tol’ko od mene za ovu nedelju, čitamo se😊

P.S. O narednim planovima za sebe i svoj kanal koje je Stefan podelio nisam previše detaljisala ovog puta, prvo da ih ne ureknem i odam previše, ali i kako bih ostavila još neke delove za intervju na Unbox.rs sajtu, tako da ispratite i taj kada bude izašao😉

(Visited 109 times, 1 visits today)