Overthought by Studije i studentski život

Kako učiti i obnavljati za prijemni ispit?

Kako bi ti prijemni prošao (skoro) bez stresa, pročitaj više o tehnikama ponavljanja i strategijama unutrašnje podrške pred ovaj veliki dan!

Prijemni (skoro) bez stresa sa Marijom i Tamarom, part #1

U susret upisu fakulteta, sa željom da pomognemo svima kojima predstoji prijemni ispit, savetica za učenje Tamara Kostić (@ucenje_za_tebe na Instagramu) i ja smo odlučile da udružimo snage i prođemo kroz neke najvažnije korake vezane za ovaj veliki dan. Kako bi prijemni prošao (skoro) bez stresa, organizovale smo besplatni vebinar na kojem smo prošle neke najvažnije korake vezane za polaganje prijemnog ispita i upis samog fakulteta, ali i tehnike ponavljanja i strategije unutrašnje podrške pred ovaj veliki dan.

Snimak vebinara je dostupan na mom Jutjub kanalu, a u nastavku delim neke od najkorisnijih saveta koje je Tamara podelila vezano za pripremu prijemnog ispita i obnavljanje pred. Naravno, ovo je samo deo stvari kojima se Tamara inače bavi kroz svoj mentorski program i savetovanja sa učenicima i studentima, tako da za više informacija obavezo bacite pogled na njen Instagram profil.

Tamarine savete možete pročitati u nastavku, a još jedan tekst sa informacijama o funkcionisanju prijemnog ispita i upisu na fakultet očekujte #uskoro 😁

Kakvo je bilo tvoje iskustvo sa prijemnog?

Ja sam se dugo i ozbiljno spremala jer je i tada bila velika konkurencija za studije psihologije. Počela sam da čitam knjigu za prijemni već krajem jeseni, a oko novogodišnjih praznika sam ozbiljno krenula da učim. Ono sto je za mene ulivalo sigurnost je spremnost, znanje. To mi je ulivalo samopouzdanje. Bilo je veoma stresno, a dan pred prijemni sam odlučila da ne ponavljam. Posvetila sam vreme relaksaciji, vežbama disanja i odmoru. 

Kako treba pristupiti spremanju prijemni ispit, posebno obnavljanju sada par dana pred? 🙄

Pre svega, biti svestan toga da učenje nije samo proces podvlačenja, pamćenja, preslišavanja, nego i praćenje potreba, naših osećanja i našeg stanja generalno.

Kada želimo da ponovimo nešto pred ispit, nije samo stvar u tome da mehanički to izdeklamujemo, nego i u tome šta sebi govorimo, i koliko “snimamo” stanja našeg tela i koliko ga slušamo (lupanje srca, znojenje, glavobolja…)

Mala Tamara kad je došla u Beograd 😊

Šta je zapravo preslišavanje i koji je njegov značaj u procesu učenja? 🙇

Kroz preslišavanje imamo priliku da sebi pružimo bar neku izvesnost, što je u protivteža u odnosu na neizvesnost koja dolazi spolja (kriterijumi za prijem studenata, kako će rang lista izgledati, kakva će pitanja/zadaci biti itd). 

Ovde bih napomenula da je preslišavanje sastavni deo ciklusa učenja. Ciklus učenja traje oko 45 minuta. Ima 4 faze: čitanje i upoznavanje sa lekcijom, potom sledi selekcija ključnih reči, zatim memorisanje i na kraju brzinsko preslišavanje. Pored ovog prvog preslišavanja (na kraju svakog ciklusa), tu su još 2 ključne tačke preslišavanja: 

  • presek stanja ili checkpoint, na svakih 30% ili 50% gradiva. To nam daje priliku da itegrišemo ono što smo do tog trenutka naučili.
  • preslišavanje pred sam ispit. Ovo finalno preslišavanje je tu na neki način da bismo dali našem sistemu priliku da smesti sve foldere na svoje mesto. I da konsolidijumo gradivo. Ovo finalno preslišavanje treba da bude deo plana učenja. Ima i emotivni značaj jer dajemo sebi priliku da pogrešimo i pronaći vremena da to ispravimo ako je potrebno. 

Evo i nekoliko tehnika:

  • odgovaranje na pitanja,
  • usmeno prepričavanje,
  • fleš kartice (gde navodimo maksimum 3 do 5 pojmova za odgovor),
  • pitanja u kutiji (naslovi i podnaslovi koje izvlačimo kao iz bubnja),
  • kreiranje testa ili kviza sa poenima.

Zašto je važno da procenjujemo svoje kapacitete tokom učenja (na vebinaru si spomenula da “budemo realni prema sebi” 🤔)

Važno je da učimo da sagledavamo realno koje okolnosti imamo. Ako prolazimo kroz tešku situaciju, ako znamo da nešto ograničava naše kapacitete za učenje, da se ne pravimo da te okolnosti ne postoje, nego da naspram njih planiramo akcije vezane za učenje. 

Takođe je bitno i pristupati realno kada ponavljamo, bez gledanja u knjigu (a posebno drugo i treće preslišavanje) jer tako stičemo sigurnost u ono što radimo.

Koliko je zapravo važna psihološka pitanja tokom učenja? Da li i kako možemo sami sebi da je pružimo, ako nemamo mogućnost stručne podrške ili podršku u okruženju? 🙌

Ono što je važnije od tehnika učenja, je praćenje onoga šta se dešava unutar nas dok učimo. Dok učimo pod stresom, ignorišemo šta nam telo govori (nesanica, stomačni problemi, znojenje, lupanje srca…) i posle osetimo posledice. To znači da smo se  mnogo dali nečemu, a ignorisali smo znake tela, preplavili smo se. Zbog toga uvek govorim koliko je važno naučiti koje su naše lične granice u učenju.

Savet za kraj? 🙏

Pronađi resurse. Unutrašnje i spoljašnje. Nisi sam, nisi sama. Ako imaš jednu osobu koja jedva čeka da čuje rezultate, i koja razume kako se osećaš u ovom trenutku, to je ogromno.

Takođe, ne zaboravi na unutrašnje resurse koje imaš. Na sve ono što možeš da kažeš sebi, na sve potrebe koje samostalno možeš da zadovoljiš. I naravno na svoje znanje, što je neoboriv resurs koji ti niko ne može spolja oduzeti. 

Za još saveta o obnavljanju pred prijemni, obavezno pogledaj snimak vebinara na mom Jutjub kanalu, kao i sve objave i kratke klipove na Tamarinom profilu. Svakodnevno deli brdo korisnih saveta i odgovara na najčešća pitanja i nedoumice vezane za učenje.

Trenutno je u pripremi drugo izdanje Tamarinog planera za učenje, linkujem vam ga ovde čim bude dostupan.

Do tada, #čitamose i srećno svima koji polažu 🍀🤞

(Visited 523 times, 1 visits today)